Indonesië

15 augustus 2017

Geland in het warme Indonesië waar ik de komende 4 weken verblijf. Ik begin op Bali. Hier blijf ik maar 5 dagen dan ga ik door naar de jungle en uiteindelijk naar Java.

De bedoeling is om hier een beetje de cultuur te proeven voor dat ik door ga naar het volgende eiland. De eerste dag doe ik niet veel meer dan aan het zwembad liggen en lezen. Avonds ga ik de stad Denpasar in. Hier eet ik en neem een pedicure.

'S ochtend sta ik vroeg op om een curces Indonesisch koken. Ik ga met een groep naar de lokale mark. En mark waar normaal gesproken geen toeristen komen een veel van die mensen je aan kijken als of je een apart dier bent. We doen inkopen en leren over smaken combineren. We maken een saté met echte pindasaus. We slaan gehakt voor de saté  en doen er vers gesneden specerijen er bij. We malen pinda's en doen er een goedje bij en we hebben pindasaus. We leren hoe je rijst moet maken. Of de goede manier volgens de Indonesiërs. De rijst moet ongeveer 30 tot 60 minuten koken. Toen we klaar waren met het koken kregen we sarongs om. Dan liepen we naar een tempel en gingen we de beelden / goden eren door een stukje van ons eten te geven. We kwamen laat in de middag bij het hotel dus we gingen lekker aan het zwembad zitten.

De dag die volgt ga ik relaxt ontbijten en de naar een olifanten boerderij zoals het genoemd wordt. Daar wasten, gaven eten en reden de olifanten. We mochten als je oud genoeg was zelf op het hoofd van de olifant zitten en zelf besturen. Ik had een olifanten vrouwtje ze heten Lilly en was zwanger. Ze was redelijk klein maar zo lief.

Dag 4 en 5 doe ik niet veel. Ik ga s 'middags naar het vliegveld in Denpasar. Ik vlieg naar Sumatra.

Ik kwam aan op een heel klammig vliegveld waar naar ik in de stad kom waar het niet normaal druk is. De bedoeling was om met en taxi van Bukit Lawang naar de jungle te gaan. De reis duur de 2 uur lang. Het eerst uurtje was super druk want we gingen door de stad heen. Overal mensen op scootertje soms we met z'n vijven. onvoorstelbaar eigenlijk. Toen we eindelijk de stad uit waren gingen we een super hobbelige weg op. En niet overdreven er waren gaten in de weg waar ik zou in kunnen zitten. Na een lange rit moesten we nog een half uur lopen om in het toeristendorpje te komen. Hier slapen alleen maar toeristen vlak bij een restaurant. Waar we slapten was wel oke. We hadden een schonen en werkende badkamer en een lekker bed. We zagen van uit ons huisje overal apen lopen. Niet super bijzondere maar wel heel gaaf om te zien. We zaten aan een rivier en het is super klam. We komen tegelijk aan met andere Nederlanders dus we konden gezellig met hun dingen doen. In het restaurant was er lekker eten. Niet alleen maar Indonesisch. Er was ook Amerikaans en zo.

De dag erna gingen we raften. We bogen een paar kilometer verderop. Eerst moesten we niet normaal veel traptreden af om bij de rivier te komen. We kregen uitleg en we mochten beginnen. We zaten met 8 personen + een instructeur in een raft. We kwamen langs een soort van tempel waar we er even uit mochten. Je moest echt samen werken om zo min mogelijk nat te worden. Na 3 uur raften ben je klaar en moet je weer super veel traptreden op.

Op dag 8 van de reis deden we helemaal niks.

Dag 9 gingen we met z'n tweeën een stukje lopen. Zodat we daar naar het mooie landschap konden bewonderen. Hier waren nog een orang-oetangs want als je die wilt zien moet je met mensen mee die er voor getraind zijn, maar ondanks dat we nog geen orang-oetangs hadden gezien hebben we allemaal andere soorten beesten gezien. Echt super gaaf.

De dag er na was het zo ver..... we mochten de jungle eindelijk in. Eerst gingen we naar een plek toe waar we wat dingen uitgelegd kregen. Toen moesten we controleren of we alles hadden en gingen toen mee met een man die ons begeleiden. Ieder groep bestaat uit ongeveer 10 personen en 4 begeleiders. Daar gingen we. We hadden eerst nog we naar de sportschool kunnen gaan want alles was zo steil. En dan was je net boven ging je weer naar beneden en dan je moest je aan alles vast houden om veilig benden te komen. Alles was het waard want toen na een tijdje zagen we onze eerste orang-oetang. Het was het mannetje van dit deel van het bos. Hij zat heel hoog maar toen hij ons zag ging hij naar benden. we moesten voorzichtig maar snel weg voordat hij op de grond was. Het was super spannend. Toen we weer veder mochten zagen we nog een jonkie zonder zijn moeder. Echt heel lief. We hebben er nog 12 gezien maar de volgende was super speciaal. We waren aan het lunchen en toen kwam er vrouwtje met en jonkie.